Infocesta do Mexika, na Yucatán

8.9.2011

Protože je důležité, aby pracovníci cestovních kanceláří znali co nejlépe nabízené destinace, pořádají se pro ně tzv. fam tripy, tedy jakási výjezdní školení. A my se chceme s Vámi podělit o získané poznatky. Tentokrát Vás seznámím s mexickým Yucatánem s letovisky Cancún a Playa del Carmen

Infocesta do Mexika, na YucatánInfocesta do Mexika, na YucatánInfocesta do Mexika, na YucatánInfocesta do Mexika, na YucatánInfocesta do Mexika, na YucatánInfocesta do Mexika, na YucatánInfocesta do Mexika, na YucatánInfocesta do Mexika, na YucatánInfocesta do Mexika, na YucatánInfocesta do Mexika, na YucatánInfocesta do Mexika, na YucatánInfocesta do Mexika, na YucatánInfocesta do Mexika, na YucatánInfocesta do Mexika, na YucatánInfocesta do Mexika, na YucatánInfocesta do Mexika, na YucatánInfocesta do Mexika, na YucatánInfocesta do Mexika, na YucatánInfocesta do Mexika, na YucatánInfocesta do Mexika, na Yucatán

V rámci poznávání nabízených destinací jsem se účastnil fam tripu do Mexika, oblasti známého letoviska Cancunu na poloostrově Yucatan. Tento fam trip se skládal z návštěvy Floridy, tato část je popsána zde, a pokračoval návštěvou Mexika, poloostrova Yucatánu s turistickým centrem Cancun.

Do Cancunu jsme přiletěli z Miami a čekala nás zvláštní celní kontrola, cestující si „vylosoval“ zda bude podroben celní kontrole stiskem tlačítka a následným rozsvícením zeleného či červeného světla.
mexiko_2008_-_chichn_itz_37_400mexiko_2008_-_chichn_itz_55_400mexiko_2008_-_tulum_85_400
Když jsme všichni prošli přes celnici nastoupili jsme před halou do připraveného autobusu a jím se vydali do zajištěného hotelu přímo v Cancunu, na Zona Hotelera. Po přenocování jsme se následující den vydali na krátký poznávací okruh po Yucatánu. První zastávkou byl komplex Chichén Itzá, který byl zařazen mezi 7 nových divů světa a je zařazen v seznamu památek UNESCO. Komplexu dominuje pyramida El Castillo, taktéž nazývaná Kukulkánova pyramida, která je vlastně 2 pyramidy v jednom. Uvnitř velké pyramidy se skrývá ještě jedna, menší. Velká, viditelná pyramida, má z každé strany až na vrchol schodiště, u jehož úpatí jsou vytesané hadí hlavy. Za jarní a podzimní rovnodennosti při východu se stíny po straně pyramidy pohybují tak, že vytváří dojem, že nasvícený had se po pyramidě plazí. Nedaleko El Castillo se rozkládá Velké hřiště na pelotu, kde se kdysi odehrávala dlouhá utkání o život. Smyslem hry bylo dostat gumový míč skrz kamenný kruh upevněný vysoko na zdi bez pomoci rukou . Míčové hry nebyly v mayské kultuře jen pouhým sportem, měly hlavně rituální význam. Hráči poraženého (podle jiného výkladu vítězného) týmu byli často obětováni. K obětování sloužila v areálu především cenote, obrovská přírodní nádrž vzniklá propadnutím stropu podzemní řeky. Dalším unikátem je observatoř El Caracol, Mayové byli skvělí matematici a astronomové a jejich astronomické výpočty berou dech i po staletích. Chichén Itzá je obrovským komplexem sestávajícím se  i z dalších staveb , který rozhodně stojí za návštěvu. Návštěvu jsme zakončili obědem a po něm jsme se vydali na cestu do města Merida, místa našeho noclehu. V tomto městě právě probíhal karneval, takže jsme večer na ulici sledovali průvod alegorických vozů a exotických tanečnic. Následují den ráno jsme vyjeli směr Coba , další komplex mayských staveb. Tento obří komplex tvoří více než 6.000 staveb, z nichž jen zlomek byl odkryt a většina je stále skrytá v džungli. My jsme si na prohlídku toho rozsáhlého komplexu půjčili horská kola či si pronajali rikši. Na nejvyšší pyramidu, Nohoc Mul, se dá vylézt, a tak jsme toho využili. Vystoupali jsme až na vrchol, odkud byl krásný rozhled na okolní džunglí, ze které vykukovali sem tam mayské stavby. Cesta dolů byla náročnější než nahoru, ale bez úrazu jsme ji zvládli. Projeli jsme si část komplexu, zazávodili si na kolech a už jsme zase nastupovali do autobusu a vyjeli směr Tulum.

Tulum je jediné mayská osídlení na břehu moře. Kontrast azurového moře, bílých pláží a nad tím se tyčících mayských staveb je úchvatný. Tulum právem patří mezi nejkrásnější mayské památky. Setkali jsme se zde i s trochu přerostlými ještěrkami. S Tulumem jsme se rozloučili pohledem na „létající muže“ , starý mayský rituál, při kterém se 4 muži spouštějí hlavou dolou přivázáni jen za nohou za neustálého rotování kolem kmene, a vyjeli směr Playa del Carmen. Ubytovali jsme se v hotelu a večer nás čekalo setkání se zástupci turistického sdružení oblasti Playa del Carmen. Po prezentaci oblasti a večeři jsme důkladně otestovali kvalitu nápojů hotelového baru. Kvalita byla vysoká.
mexiko_2008_-_xel_ha_45_400mexiko_2008_-_hotely_playa_del_carmen_23_400mexiko_2008_-_hotely_playa_del_carmen_32_400

Následují den jsme absolvovali inspekci hotelů v Playa del Carmen, toto letovisko nabízí ubytování od jednoduchých 2* až po luxusní 5* hotely. Místní hotely poskytují služby plně odpovídající zvolené kategorii, stinou stránkou jsou u některých hotelů následky hurikánu Katrina, který v některých místech krutě poznamenal písečné pláže, respektivě vlny tímto hurikánem vyvolané spláchly podstatnou část písku z těchto pláží. Hotely pláže z velké míry obnovili, ale v rámci ochrany před opětovným odplavením písku vytvořily v některých místech bariery z různě velkých pytlů s pískem, což bohužel narušuje výhled z na moře. Večer nás čekala návštěva parku Xcaret, unikátního eko-archologického parku, který své návštěvníky láká na bohatou nabídku aktivit a expozic, které je co nejlépe seznámí s Mexikem. Naleznete zde mayskou kulturu, archeologická místa, faunu a floru, vodní aktivity jak v moři, včetně plavání s delfíny, tak i v podzemních řekách. A večer zde můžete shlédnout folklorní představení Experience Mexico, které Vám přiblíží dějiny Mexika. Součástí je i ukázka hry pelota, tentokrát však bez obětí na lidských životech. My jsme z nedostatku času navštívili právě jen toto večerní představení .

Následující den nás čekala návštěva dalšího parku, tentokrát Xel-Ha, ekologického parku. Tento park je jedinečné a magické místo, tropický park nepopsatelné krásy, ve kterém se nachází tyrkysově modrá laguna, mírně tekoucí sladkovodní řeka a také bujná džungle. V parku je želví a ptačí farma a delfinárium, kde lze plavat s delfíny, chovají se zde ohrožené druhy zvířat za účelem jejich ochrany a poznání. Xel Ha je krásné přírodní akvárium, kde při šnorchlování potkáte dravé kanice, stejně tak jako obrovské tuňáky, či malé, ale o to barevnější rybky. Půldne jsme zde strávili šnorchlováním a po obědě jsme vyrazili směr Cancun, kde nás večer čekalo setkání se zástupci turistického sdružení Cancunu.

Následují den jsme věnovali inspekci hotelů přímo v Cancunu, kde opět naleznete hotely nejrůznějších kategorií, oproti Playa del Carmen jsou místní hotely mnohome větší, výjimkou nejsou ani 10-patrové budovy. Většina hotelů je vystavěna na pruhu pevniny mezi mořem a lagunou, takže z nedostatku prostoru zde nenaleznete tak rozsáhlé tropické zahrady jako u hotelů v Playa del Carmen. Pláže některých hotelů byly opět bohužel postiženy výše zmiňovaným hurikánem Katrina. Večer nás čekala ještě návštěva světoznámé diskotéky Coco-Bongo, kde program byl věnován hudbě hollywoodských trháků. Další, pro nás již poslední den v Mexiku jsme strávili na pláži či nákupech, Cancun disponuje
množstvím obchodů světoznámých značek. A v pozdním odpoledni jsme odletěli zpět do Miami.
mexiko_2008_-_cancun_-_hotel_6_400mexiko_2008_-_cancun_-_hotel_4_400mexiko_2008_-_cancun_-_hotel_5_400

Zájezdy do Mexika si můžete vybrat zde, pobyty v naturistickém středisku v Mexiku pak zde