Infocesta Kuba

9.9.2011

Další destinací, kterou jsem v rámci fam tripů navštívil je Kuba, největší karibský ostrov. Tento "Ostrov svobody" je vyhledávaným cílem turistů, nejen z České republiky.

Infocesta KubaInfocesta KubaInfocesta KubaInfocesta KubaInfocesta KubaInfocesta KubaInfocesta KubaInfocesta KubaInfocesta KubaInfocesta KubaInfocesta KubaInfocesta KubaInfocesta KubaInfocesta KubaInfocesta KubaInfocesta KubaInfocesta KubaInfocesta KubaInfocesta KubaInfocesta Kuba

V rámci poznávání nabízených destinací jsem se zúčastnil fam tripu na Kubu. Na Kubu létají v sezoně z Prahy charterové lety, a proto se naše skupina sešla na letišti v Praze-Ruzyni 2 hodiny před plánovaným letem společnosti Travel Service na trase Praha-Varadero. Po zhruba 11 hodinách jsme vystoupili na letišti blízko tohoto oblíbeného kubánského letoviska. Nastoupili jsme do přistaveného autobusu a vyjeli směr hlavní město Kuby, Havana. V autobuse nás přivítal průvodce místní agentury, který nás první dny na Kubě doprovázel, než jej vystřídal jiný jeho kolega. Před lety studoval v Praze a tak mluvil a rozumněl česky. Po cestě do Havany jsme zastavili na jakémsi odpočívadle, kde nám průvodce doporučil prý nejlepší Piňacoladu na Kubě ( to samé se opakovalo během pobytu ještě několikrát ) Každopádně na Kubě se v koktejlech rumem nešetří. Po příjezdu do Havany a obědě nás čekala prohlídka Havany. Toto nádherné koloniální město bohužel poznamenal zub času, či spíše zanedbaná údržba staveb během komunistického režimu. Ale i přesto toto město rozhodně stojí za návštěvu, havanská pevnost tyčící se nad městem, Capitol, náměstí Las Armas s koloniálními paláci, bývalý prezidentský palác či pobřežní promenáda Malecon jsou nádherná místa ze kterých na Vás dýchne historie. Naproti tomu jsou místa oslavující kubánskou revoluci a její představitele, které Vás naopak ohromí svojí monumentalitou. V centru Havany pak můžete navštívit slavné bary La Bodeguita del Medio a El Floridita, které navštěvoval i slavný americký spisovatel Ernest Hemingway během svého dlouhodobého pobytu na Kubě. Nebo si můžete vychutnat mojito v baru na terase hotelu kde také bydlel. Následující den jsme věnovali prohlídce havanských hotelů, včetně známého hotelu Nacional, kde se scházeli američtí mafián v první polovině 20. století. Cestou zpět do hotelu jsme navštívili fabriku na výrobu známých kubánských doutníků.
kuba_2008_-_havana_3_400kuba_2008_-_havana_56_400kuba_2008_-_havana_134_400

Další den jsme měli naplánovaný výlet do oblasti Viňales, Piňar del Rio. Tato oblast je místem, kde se nachází množství tabákových plantáží. Kromě plantáží jsme shlédli Mural de la Prehistoria, česky Zeď prehistorie, což je obrovská malba na skalní stěně. V oblasti jsme navštívili i jeskyni a pluli podzemní řekou. Zastavili jsme i na vyhlídce u hotelu, kde byl v seriálu 30 případů majora Zemana držen Jirka Hradec. Poté jsme se vrátili zpět do Havany, kde jsme si individuálně prošli Havanu.

Následující den jsme se přesunuli do letoviska Varadero, kde nás čekala inspekce hotelů. Varadero je největší kubánské letovisko u zhruba 20 km dlouhé pláže s bílým pískem na břehu Atlantského oceánu. Naleznete zde hotely nejrůznějších kategorii jednoduchých 2* až po luxusní 5* hotely. Řada hotelů je spravována mezinárodními řetězci , které zaručují vysokou kvalitu služeb. Ve Varaderu si vybere každý. Inspekce hotelů jsme přerušili, abychom vyzkoušeli jeden z nabízených výletů, konkrétně Crucero del Sol, což je celodenní plavba katamaránem se šnorchlováním u korálového útesu, plavání s delfíny a obědem na pláži na ostrůvku. Výlet je to pěkný, jen drobným zklamáním bylo, že plavání s delfíny neprobíhá na volném moři, ale v obřích sádkách uprostřed moře. N druhou stranu je to záruka, že delfíni budou vždy k dispozici. Večer jsme pak vyzkoušeli na další z nabízených výletů, návštěvu kabaretu Tropicana ve Varaderu. Originální Tropicanu pak můžete navštívit v Havaně.
kuba_2008__-_remedios_400kuba_2008_-_cienfuegos_41_400kuba_2008_-_viales_38_400

Ráno jsme se prozatím rozloučili s Varaderem a vyrazili na poznávací okruh Kubou. Vydali jsme se napříč ostrovem na jih, nejprve do města Cienfuegos. Toto město bylo založeno v roce 1820 převážně francouzskými usedlíky a město si dosud zachovalo francouzskou atmosféru. Za návštěvu stojí místní katedrála či budova i divadla z konce 19. Století, Teatro Tomáš Terry. Stranou od města, u ústí zálivu se tyčí hrad Castillo de Jagua vybudovaný již před vznikem města Španěly jako obrana před piráty.

Z města Cienfuegos jsme se přesunuli do horské oblasti Sierra del Escambray (pohoří Escambray), což je bezesporu nejkrásnější kubánské pohoří, jednoduše dostupné z jižního pobřeží Kuby a pokryté bujnou vegetací. Zde nás následují den čekal výlet do NP Topes de Collantes, výchozím bodem je stejnojmenné středisko, kde si také kubánské vedení vystavělo ohromný komplex sanatoria pro léčbu především plicních chorob. Výlet jsme zahájili na korbách nákladních automobilů sovětské výroby značky ZIL, které se hodí do místního náročného terénu. Poté jsme pokračovali pěšky horským údolím a podél vodopádů. Nabízeli nám absolvování tzv Rambo tour, cesty potokem a překonáváním vodopádů skokem do horských tůní, ale nenašel se dostatečný počet zájemců. Pěší pochod jsme zakončili v restauraci, kde nás očekával oběd a také „naše“ nákladáky. Těmi jsme se vrátili k hotelu a autobusu, kterým jsme se přesunuli do nedalekého města Trinidad. Trinidad je možná nejkrásnějším městem na ostrově a také jedním z nejlépe dochovaných koloniálních měst na celém bývalém území Ameriky. Značná část starého města je vybavena úžasnou španělskou koloniální architekturou, podobně jako další části ostrova Kuba, a byla označena UNESCEM jako „Místo světového dědictví“. Město zbohatlo především díky pašování, trhu s otroky a cukrem. Večer jsme odjeli na nedaleký poloostrov Ancon, kde jsme přenocovali v hotelu přímo na karibské pláži.
kuba_2008_-_cienfuegos_7_400kuba_2008_-_hotel_na_pobe_karibiku_pobl_trinidadu_-_ancon_8_400kuba_2008_-_hotel_na_pobe_karibiku_pobl_trinidadu_-_ancon_13_400

Z oblasti Trinidadu jsme se vydali zpět na sever ostrova, nejprve přes malebné Údolí cukrovarů, kde jsme se zastavili na vyhlídku z věže Mirador, dřívější strážní věže, ze které kontrolovali otroky pracující na třtinových plantážích. Pokračovali jsme dále přes město Sancti Spiritus dále na severní pobřeží, které jsme opustili po silnici vybudované na nasypané hrázi až na ostrůvek Cayo Santa Maria. Zde nás v následují den čekala inspekce hotelů na tomto ostrově a také krátký odpočinek na pláži. Na tomto ostrůvku je také u jednoho z hotelů neoficiální, ale tolerovaná FKK pláž. Když jsme ostrov Cayo Santa Maria vydali jsme se zpět do Varadera, o všem s plánovanou zastávkou v Santa Clara. Santa Clara je malebné univerzitní město proslavené tím, že se stalo místem posledního odpočinku revolučního hrdiny Che Guevary. Právě v tomto městě Che Guevara se spolubojovníky přepadl a zastavil obrněný vojenský vlak z Havany do Santiaga de Cuba a vezoucí Baptistovi vojáky. Čtyři vozy z tohoto vlaku zůstaly zachovány a můžete je zhlédnout v Monumento a la Toma del Tren Blindado. Na Plaza de la Revolución Ernesto Guevara se tyčí mohutná socha Che ve vojenské uniformě a pod ní se nachází mauzoleum, kde byli pohřbeni Che a jeho muži, kteří padli v bitvě v Bolívii v roce 1967, když byly jejich ostatky navráceny do vlasti v roce 1997. Hned vedle je Museo Histórico de la Revolución, ve kterém je zdokumentován život Che a jeho porevolucionářská role. Součástí expozice je i puška ze Zbrojovky Brno. Navečer jsme přijeli zpět do Varadera, kde nás v následujících dnech čekala inspekce zbývajících hotelů a poté již odlet zpět do Prahy.

Kuba, největší ostrov Karibiku, byla obdařena palmami, původními plážemi s bílým pískem, rytmy, které vás donutí pohupovat se v bocích, přemírou báječného rumu a nejlepšími ručně uválenými doutníky na světě. Během koloniální historie vyrostla na Kubě překrásná města.
kuba_2008_-_hotely_varadero_49_400kuba_2008_-_matanzas_9_400

Ale Kuba má i druhá tvář, tu komunistickou. Jako jedna z posledních bašt komunismu je tato země nikdy nekončící záhadou. Na rozdíl od zbytku planety, pádícího vpřed závratnou rychlostí, se život na Kubě pomalu vleče. Staré americké automobily zpadesátých let minulého století, které jejich vlastníci udržují v chodu snad jen silou vůle, se pomalu sunou ulicemi nejasně osvětlených měst. Ve venkovských oblastech auta podstoupila své místo vozům taženým voly či koňmi,  železným kolům a rikšám. Domy jsou vybaveny těmi nejstaršími přístroji, jaké si jen umíte představit. V obchodem určeným místním si toho moc nenakoupíte.

Omezit svoji dovolenou pouze na pobyt v resortu u moře by bylo určitě škoda, doporučuji navštívit minimálně Havanu, pokud se Vám nechce na vícedenní okruh Kubou.

Na Kubě je všudy přítomný rum, světoznámá značka Havana Club, ale i mnoho dalších lokálních značek, který tvoří základ oblíbených koktejlů jako jsou: Mojito, Piňacolada, Cuba Libre či Daiquiri. Rum je na Kubě poměrně levný, a tak s ním také zacházejí, rozhodně jím nešetří. Další všude přítomným zbožím jsou vyhlášené kubánské doutníky, kromě mnoha oficiálních obchodů je na Kubě velmi rozšířen černý obchod, kde se dají doutníky koupit za zlomek ceny v obchodech, je třeba si dávat pozor na případné padělky.

Zájezdy na Kubu si můžete vybrat zde