Maďarsko - jihovýchod, info-cesta ACK

5.5.2012

Studijní cesta do jihovýchodní oblasti Maďarska - řeka a jezero Tisza, Hortobágy-puzsta, Hajdúsoboszló, Debrecen, ....

Maďarsko - jihovýchod, info-cesta ACK Maďarsko - jihovýchod, info-cesta ACK Maďarsko - jihovýchod, info-cesta ACK Maďarsko - jihovýchod, info-cesta ACK Maďarsko - jihovýchod, info-cesta ACK Maďarsko - jihovýchod, info-cesta ACK Maďarsko - jihovýchod, info-cesta ACK Maďarsko - jihovýchod, info-cesta ACK Maďarsko - jihovýchod, info-cesta ACK Maďarsko - jihovýchod, info-cesta ACK Maďarsko - jihovýchod, info-cesta ACK Maďarsko - jihovýchod, info-cesta ACK Maďarsko - jihovýchod, info-cesta ACK Maďarsko - jihovýchod, info-cesta ACK Maďarsko - jihovýchod, info-cesta ACK Maďarsko - jihovýchod, info-cesta ACK Maďarsko - jihovýchod, info-cesta ACK Maďarsko - jihovýchod, info-cesta ACK Maďarsko - jihovýchod, info-cesta ACK Maďarsko - jihovýchod, info-cesta ACK

V posledních dubnových dnech jsem měl možnost se zúčastnit studujní cesty, organizované Asociací cestovních kanceláří ČR a Maďarskou turistikou (zde patří nějvětší dík řediteli pražského zastoupení, kterým je p. András Szirányi), do jihovýchodní části Maďarska.

Náš autobus vyjel časně ráno z Prahy a po devíti hodinách jízdy dosáhl prvého cíle naší cesty, městečka Poroszló v oblasti jezera Tisza. Zde jsme měli možnost navštívit, den před oficiálním otevřením, tématický park a návštěvnické středisko Ekocentrum Tisza, financované EU. K vidění je zde jedno z nějvětších evropských akvárií, do kterého jsou soustředěny ryby a obojživelníci, žijící v oblasti řeky a jezera Tisza.  V podvečer jsme odjeli do lázní Berekfürdö, města s věhlasnou termální vodou. Tyto lázně jsou sice méně známé, podmínky jsou zde však ideální, zejména pro klidnou dovolenou a relaxaci.
Wellness: V Berekfürdö je možno relaxovat ve zdejších městských termálních lázních, kde je k dispozici jak tmavá, železitá termální voda, tak i minerální voda v plaveckých bazénech. Bazény jsou jednak vnitřní, jednak venkovní, ty vnitřní mají projít v nejbližší době modernizací. U těchto termálních lázní je i rozsáhlý kemping, který byl již koncem dubna dosti obsazen, zejména rakouskými a německými důchodci s karavany a obytnými vozy. Okolo termálních lázní je rozmístěno několik hotelů, většina z nich má vlastní wellness-prostory, vnitřní i venkovní bazénky s různě teplou vodou.

Další den jsme se z Berekfürdö vrátili zpět k řece Tisza, do lázeňského města Tiszafüred, kde jsme navštívili jednak zdejší wellness-hotel Tisza Balneum, jednak nový zážitkový park Robin Kalandsziget, umístěný na jednom ze zdejších ostrůvků. Řada adrenalinových drah, lezecké stěny, tématické stezky pro děti a dospělé jsou za příznivé ceny připraveny pro návštěvníky této oblasti Maďarska. Oblast jezera Tisza jsme opustili stylově, na člunech plujících jak po jezeře, tak i řece Tisza.
Wellness: V 4* hotelu Tisza Balneum jsou hostům k dispozi jak vnitřní, tak venkovní bazénky s termální vodou.

Odpoledne jsme se přesunuli do další významné oblasti, do Hortobágy, zapsaného do světového dědictví UNESCO. Absolvovali jsme na vozech klasický „Puszta program“, při kterých jsme se seznámili se zde chovanou hospodářskou zvěří – koňmi, bůvoli, ovcemi. Jezdci na koních, „čikoši“ nám předvedli své umění jak s koňmi, tak s typickými dlouhými biči. Navštívili jsme i zdejší „zoo“, kde se chová zvěř, žijící v této oblasti v dávných dobách – divocí koně, bůvoli, vlci, lišky, pelikáni, supi, orli, … Večer jsme prožili na statku „Tuba tanya“, věnujícímu se agroturistice. Majitel nás seznámil se svým statkem, nabídl nám tradiční  maďarská jídla a nápoje, místní hudební skupina nám po celou dobu hrála zdejší tradiční skladby na starých hudebních nástrojích, byly nám předvedeny některé zdejší obleky honáků, ale i známý tanec „čardáš“.

Další den jsme prožili v nejznámějších termálních lázních jihovýchodu Maďarska, v Hajdúszoboszló. Část dne byla věnována kontaktům se zdejšími hotely a cestovními agenturami, část dne pak návštěvě zdejších léčebných a zážitkových lázní.
Wellness: Toto město je vyhlášené svými železitými prameny, zcela ojedinělými v celé Evropě. Je zde rozsáhlý komplex bazénů s  termální a minerální vodou o teplotě až 40°C, jak krytých, tak venkovních. V lázeňském komplexu je poskytována i léčebná péče – koupele, masáže, elektroléčba. V nedávné době byl vystavěn Palác zážitků, který je určen zejména pro rodiny s dětmi. Skluzavky, tobogány, různé vodní hrátky, horké, teplé, vlažné i studené bazéy, to vše je k dispozici návštěvníkům. V okolí lázeňského komplexu je řada hotelů, značná část z nich disponuje vlastními bazény a lečebnými procedurami.

Předposlední den jsme odjeli do druhého největšího města Maďarska, do Debrecenu, kde jsme si prohlédli jak centrum města, tak i zdejší lázeňské středisko Aquaticum. Poté jsme navštívili lesní hotel v okolí města a osamocenou usedlost v lesní pusztě u Debrecenu, kde je k dispozici mimo jiné i adrenalinový park. Odpoledne jsme odjeli do vesničky Újfehértó na prohlídku soukromého lihovaru Zsindelyes, kde jsme se mohli seznámit jak s výrobním postupem, tak i s výslednými skvělými pálenkami z švestek, meruňěk, třešní, ostružin, malin, šípků, …….
Wellness: Ve vyskoškolské a sportovní čtvrti Debrecenu je k dispozici i komplex krytých termálních lázní s lečivými prameny, léčebnými procedurami a menším venkovním prostorem.

Poslední den jsme prožili ve městě Nyíregyháza, kde jsme navštívili zážitkové lázně Aquarius a jednu z nejkrásnějších maďarských zoologických zahrad, ZOO Sóstó.  Odpoledne a večer jsme už věnovali pouze návratu do Prahy.
Wellness: V lesích za městem je umístěna jak zoologická zahrada, tak i rozsáhlý komplex krytých  termálních lázní, včetně zážitkového bazénu pro rodiny s dětmi. Se začátkem letní sezóny bude otevřen i velký venkovní areál s řadou termálních i minerálních bazénů, tobogány a velice pěkným, upraveným parkem.

Jihovýchodní část Maďarska v současnosti prochází obdobím velkého rozvoje lázeňství, agroturistiky a prezentace svého přírodního bohatství. Doprava do této části země je velmi jednoduchá – z hranic Slovenska až do Debrecenu je velice pěkná dálnice (pravý opak naší D1 a D2), je možno sem cestovat i vlakem přes Budapest. Do některých uvedených termálních lázní pořádají české CK pobytové zájezdy.

Obsáhlá Fotogalerie na http://naturtravel.galerie.cz/5674200-madarsko-ack-12-jihovychod