Na lodi po kanálech a jezerech Nizozemí

10.9.2011

Opět se plavíme na lodi Derby středním Holandskem. Již dvakrát jsme absolvovali plavbu po kanálech a jezerech Nizozemska – po středním Holandsko a Frízsku. Pro velký úspěch jsme se rozhodli tuto cestu v roce 2011 opět zopakovat

Na lodi po kanálech a jezerech NizozemíNa lodi po kanálech a jezerech NizozemíNa lodi po kanálech a jezerech NizozemíNa lodi po kanálech a jezerech NizozemíNa lodi po kanálech a jezerech NizozemíNa lodi po kanálech a jezerech NizozemíNa lodi po kanálech a jezerech NizozemíNa lodi po kanálech a jezerech NizozemíNa lodi po kanálech a jezerech NizozemíNa lodi po kanálech a jezerech NizozemíNa lodi po kanálech a jezerech NizozemíNa lodi po kanálech a jezerech NizozemíNa lodi po kanálech a jezerech NizozemíNa lodi po kanálech a jezerech NizozemíNa lodi po kanálech a jezerech NizozemíNa lodi po kanálech a jezerech NizozemíNa lodi po kanálech a jezerech NizozemíNa lodi po kanálech a jezerech NizozemíNa lodi po kanálech a jezerech NizozemíNa lodi po kanálech a jezerech Nizozemí

Lodí po holandských kanálech v roce 2011.

Již dvakrát jsme absolvovali plavbu po kanálech a jezerech Nizozemska – po středním Holandsko a Frízsku. Pro velký úspěch jsme se rozhodli tuto cestu v roce 2011 opět zopakovat. Rozhodli jsme se opět pro trasu vedoucí středním Holandskem a to v termínu na konci dubna, kdy se zde koná květinová výstava v Keukenhofu a kdy celé Nizozemí prožívá svůj největší svátek – Oranžový den alias Den královny. My jsme navíc ještě začínali plavbu v období Velikonoc, které tento rok byly velmi pozdě. Při našich předchozích plavbách jsme měli celkem přijatelné počasí, pršelo jen výjimečně, ale pokaždé bylo zima, zvláště když foukalo. I to se letos velmi změnilo – po celou dobu pobytu nám svítilo sluníčko a teploty dosahovali hodně vysoko. Takže místo teplých bund jsme značnou část plavby absolvovali (pokud to bylo možné) ve spodním prádle, s opalovačkami jsme skutečně nepočítali. I když se o Nizozemsku a naturistech často hovoří jako o zcela benevolentní společnosti, my jsme za celých 10 dnů pobytu neviděli naturistu ani jediného.

Naše plavby začínala v sobotu v loděnici Nieuwegein nedaleko Utrechtu. Přijet jsme však mohli již v pátek navečer a v loděnici přespat již na „naši“ jachtě Derby. V sobotu ráno jsme oficiálně převzali loď a vypluli směr Utrecht. Ten jsme objeli po mohutném kanálu Amsterdam-Rýn a za městem odbočili na Vecht, jeden z nejromantičtějších kanálů Holandska. Pluli jsme mezi honosnými vilami, zámky, typickými holandskými městečky, okolo obytných lodí, pevně zakotvených u břehu. Tu a tam bylo vidět funkční větrné mlýny, dnes obvykle skvěle udržované rekreační objekty. Po Vechtu jsme dopluli až do Muidenu s rozsáhlým hradem na břehu Ij-meeru, zdejšího vnitřního moře. Vzhledem k tomu, že byly Velikonoce a kdo měl loď či loďku, ten byl na vodě, se nám nepodařilo sehnat místo pro přenocování v civilizované kotvišti (přístav, nábřeží ve městě) a tak jsme tuto přečkali u břehu kanálu, v přírodě, mezi kačenami a dalšími vodními ptáky.

Další den jsme po krátké zastávce v romantickém městečku Weesp přepluli napříč kanálem Amsterdam-Rýn a pluli směrem k Amsterdamu. Město jsme minuli po jeho jihovýchodní straně a sledovali nebývalý ruch jak na kanálech, tak i na cestách podél nich v jeho okolí. Všude plno lodí, cyklistů, ale i jezdců na koních, plné výletní restaurace, nádherný pohodový sváteční den. Noc jsme prožili na kanálu Amstel.

Následovalo Velikonoční pondělí a my pluli mezi stovkami, tisíci loděmi, lodičkami, snad i neckami přes Alphen a/d Rijn, Oude-Wetering do Lisse. Kam se člověk podíval, tam se slavil svátek, pohoda čišela ze všech stran. V Lisse se nám podařilo „zaparkovat“ ve zdejší marině.

Hned ráno jsme se vypravili na místní MHD a odjeli autobusem do známého parku Keukenhof, kde se konala obvyklá květinová výstava. Stovky druhů tulipánů, hyacint, azalek, rododendronů, narcisů, orchidejí a mnoha dalších druhů květin na mnoha hektarech výstavních ploch a v řadě pavilonů stálo skutečně za celodenní návštěvu.

Další ráno jsme opustili Lisse a vypluli na jih přes Kaag, Leiden a nám již známý Alphen a/d Rijn do Goudy, centra výroby sýrů a zakotvili jsme nedaleko centra města.

Poněvadž byl čtvrtek, měly se konat na náměstí Goudy sýrové trhy. Trhy zde byly, bohužel však spíše s textilem, vše se již chystalo na nastávající Oranžový den. Prošli jsme si tedy okolí náměstí, navštívili zdejší katedrálu se světoznámými vitrážemi, nakoupili trochu sýra a vynikající hořčici (cca kremžská) s medem a odpluli jsme do blízkého sympatického městečka Oudewater, kde jsme přenocovali.

A byl před námi poslední den aa palubě našeho Derby, v poledne jsme ho museli odevzdat v loděnici. Propluli jsme ještě několik zdymadel, minuli pár větrných mlýnů, „překonali“ několik zvedacích mostů a zanedlouho zakotvili u mola v loděnici. Předali jsme loď, zaplatili naftu, naložili zavazadla do aut a odjeli nejprve do největšího soustředění sedmnácti větrných mlýnů v Kinderdijku u Rotterdamu. Pak už nás čekal návrat do Utrechtu, ubytování v hotelu a relaxace v hotelovém bazénu a sauně. Další den bude náročný – je Oranžový den.

Je sobota, 30.dubna, je zde Oranžový den. Odjíždíme busem MHD do centra města, všude probíhají bleší trhy, jak pro děti, tak dospělé. Všude různé muziky a orchestriony, otevřené všechny restaurace, bary, po městě rozmístěná mobilní WC, trhy, davy místních občanů a vlaky s přijíždějícími, oranžově oděnými Nizozemci z okolí Utrechtu, na kanálech lodě a lodičky, vše oranžově vyzdobené, všeobecné veselí. Odpoledne na nás již padá únava a vracíme se na hotel, do našeho oblíbeného bazénu a sauny.

V neděli ráno větší část výpravy odjíždí svými auty domů, já se však ještě potřebuji zastavit pracovně u našich německých partnerů, a to bude možné až v pondělí. S naším „kapitánem-kormidelníkem“ zůstáváme tedy ještě v Nizozemí a směřujeme autem dále na jih, míjíme Rotterdam a směřujeme k mohutným protipovodňovým stavbám na břehu Severního moře, střídajícím se s rozsáhlými plážemi zdejšího pobřeží. Navštívíme ještě několik romantických městeček v této oblasti a míříme do Německa, kde se u Bonnu nejen ubytujeme, ale zejména se setkáváme s našimi kolegy z Miramare Reisen.

V pondělí, poslední den naší cesty míříme k Frankfurtu, kde v lázních Bad Nauheim máme pracovní schůzku s kolegy z Oböna Reisen. Poté už zbývalo jen dojet do Prahy a už jen vzpomínat na krásných 10 dnů, prožitých ve slunečném Nizozemí. Plavba na lodi po kanálech nabízí zcela nezvyklé pohledy na život této země a jejích obyvatel. Všem vidíte až do kuchyně (zde se nepoužívají záclony), na zahrádkách obrácených vždy ke kanálům odpočívají staří i mladší v křesílkách, griluje se, čtou knihy. Všude plno rodin i jednotlivců na lodičkách, silnice plné cyklistů. Na lodi má „posádka“ vše potřebné, vybavenou kuchyňku, malé, ale dostačující kajuty, venkovní posezení s křesílky a stolem, není třeba někam pospíchat, kotvit je možno téměř všude.