Plavba jachtami SILVA a VJEKO

13.7.2012

Společná naturistická plavba jachtami SILVA a VJEKO z Omiše přes NP Krka do NP Kornati a zpět.

Plavba jachtami SILVA a VJEKOPlavba jachtami SILVA a VJEKOPlavba jachtami SILVA a VJEKOPlavba jachtami SILVA a VJEKOPlavba jachtami SILVA a VJEKOPlavba jachtami SILVA a VJEKOPlavba jachtami SILVA a VJEKOPlavba jachtami SILVA a VJEKOPlavba jachtami SILVA a VJEKOPlavba jachtami SILVA a VJEKOPlavba jachtami SILVA a VJEKO

Úvod:

Jachta Silva je součástí „flotily“ rodiny Vukovičů. Lod Silva je dřevěný motorový dvojstěžník, dlouhý 21 m a široký 6,5 m. Je jedním z posledních zástupců tradičních lodí na Jadranu – trabakulů. Postavena byla v roce 1914 v Itálii a do podoby obytné lodi byla přestavěna v roce 1980. Řadí se mezi jachty kategorie B neboli 3*. Kajuty, 2 či 3- lůžkové, nejsou klimatizované s lůžky nad sebou, klimatizované jsou chodby vedoucí ke kajutám) sociální zařízení je společné.

Strava je podávána 3x denně, snídaně formou „bufetových stolů“ s jednotným menu, která jsou však z prostorových důvodů rozděleny na jednotlivé jídelní stoly. Oběd a večeře jsou podávány na společných tácech pro 3-4 osoby, tak aby si každý host nabral dle svého přání. Nápoje, mimo nápojů k snídani, nejsou zahrnuty v ceně. Nabídka v lodním baru je však široká, úhrada na konci platby.

Měření zaznamenaných teplot probíhá digitálním teploměrem, teplota vzduchu vždy ve stínu (teplota vzduchu na lodi je vždy o 3-4°C nižší než teplota na pevnině, vzhledem příjemnému vánku a nižší teplotě okolní vodní masy, pobyt na lodi je tedy příjemný i během tropických veder), teplota vody pak cca 30cm pod hladinou v místech koupání.

Deník sepisuje zástupce CK.

Sobota 7.7.2012

Po připlutí SILVY do Omiše jsme se setkali nejen s jachtou VJEKO, která zde kotvila již od pátečního večera, ale i s řadou hostů kteří přijeli autobusem či autem brzy nad ránem. Během dopoledne dorazili v pořádku i ostatní, a tak obě jachty mohly v 11.00 hod. vyplout. Drobným zádrhelem bylo, že kapitán Ivan nepočkal na potvrzení, že jsme opravdu všichni a tak odrazil od mola ještě v momentě, kdy Zdeněk a Iva, kteří přeslechli čas odjezdu, byli ještě na břehu. SILVA tedy musela udělat „kolečko“, opět přistát, a po nalodění „opozdilců“ se definitivně vydala směr Trogir. Během plavby byl mírně cítit sílící vítr maestral, ale vzhledem k časnému vyplutí obě lodi bez problémů dopluly na koupání k ostrovu Čiovo. Zde jsme se všichni vykoupali v příjemně prohřáté vodě a po zhruba 2 hodinách strávených v zátoce jachty zdvihly kotvy a vydali se směr Trogir. Do tohoto krásného historického města pak připluly přibližně v 17.30 hod. Na molu nás již očekával Roman ze Švýcarska, poslední zbývající účastník této plavby. V 18.00 hod se na obou lodích podávala večeře a před ní proběhl tradiční uvítací přípitek spojený s představením posádky.

Na jachtě VJEKO je opět kapitánem Dino, a stejně jako v minulém roce v kuchyni kouzlí kuchař Zdravko a jídlo a pití servíruje steward Ljubo, posádku pak doplňuje plavčík Mate a „hosteska“ Jelena

Na SILVĚ pak naopak téměř na všechny čekalo překvapení, kapitánem tento týden nebude Ivan, který musí během tohoto týdne zapracovat na administrativě, a proto jej nahradí na kapitánském můstku Ante, k ruce mu budou především plavčík Mate a steward Davor. Kuchyň stejně jako loni ovládl kuchař Goran, což vzbudilo nadšení mezi těmi, kteří se již s Goranovým uměním setkali loni.

Po večeři se mnozí vydali na večerní prohlídku historického centra Trogiru, někdo zůstal na lodích a po namáhavé cestě se věnoval především odpočinku.

Celou sobotu panovala stejně jako v minulých dnech horké a slunečné počasí, teploty dosahovaly 35°C a teplota vody pak 27°C.

Neděle 8.7.2012

Obě jachty odrazily od mola krátce po 7.30 hod., SILVA se ještě zastavila u protějšího břehu, aby dotankovala pohonné hmoty a právě zde loď opustil kapitán Ivan, a velení celé flotily se tímto okamžikem ujal jeho syn Dino. Pod jeho dohledem pak obě lodi zamířily podél pobřeží směrem k Primoštenu. Na koupání pak zakotvily v opuštěné zátoce u malého ostrůvku nedaleko Rogoznice, kde jsme strávili větší část dne. Koupání si někteří, sportovněji založení, zpestřili obeplutím ostrůvku na kajacích. Po 17. hodině pak lodi vypluli do Primoštenu. Krátce po opuštění zátoky ti pozornější spatřili nedaleko pravoboku plavající delfíny. V Primoštenu pak obě jachty zakotvili v přístavu poblíž dřívějšího naturistického hotelu Marina Lučica, asi 10 minut od historického centra. Většina hostů zůstala až do večeře na palubě lodí, někteří se vypravili na krátkou procházku, či kávičku v některé z mnoha kavárniček.

Během celého dne panovala teplé a jasné počasí, téměř bezvětří a teplota vzduchu se pohybovala okolo 33°C a teplota vody pak 28°C.

Po večeři se pak do historického centra vypravili již všichni. V půl desáté pak na náměstí za branou proběhl koncert místní kapely.

Pondělí 9.7.2012

Dnes nás čekala návštěva NP Krka, a proto se z Primoštenu vyplulo již před snídaní, tak aby byl ještě dostatek času na koupání ještě na moři. Pro dopolední koupání jsme zakotvili u ostrůvku Grbavica, nadohled oblíbenému rekreačnímu centru Solaris, nedaleko Šibeniku. Před obědem jsme pak vyzdvihli kotvy a okolo historické pevnosti, chránící vjezd do úžiny před Šibenikem, jsme vpluli do ústí řeky Krka. Kaňonem této řeky jsme pak pluli necelých 90 minut až do Skradinu. Na řece jsme pluli okolo mnoha sádek na pěstování mušlí. Když jsme posléze podpluli pod dálničním mostem, byl čas na poslední přípravy návštěvy NP. Po uvázání se u mola bylo potřeba udělat jen doslova pár kroků a nastoupit do připravených lodí NP. Těmi nás čekala jen krátká, asi 25 minutová plavba pod vodopády řeky Krka, do místa zvaného Skradinski Buk. Zbývalo již jen zaplatit vstupné, 95 Kuna/os. a mohli jsme se vrhnout do míst, kde mimo jiné natáčeli oblíbené filmy s apačským náčelníkem Vinetouem. Po vystoupání podél několika stupňů těchto vodopádů, nás očekával oslík, který je součástí etnografické expozice představují život na řece Krka. Kromě oslíka nás nejvíce zaujaly mlýnské kameny a buchar na zpracování vlny, vše samozřejmě poháněné vodou. V areálu je možno shlédnout i pozůstatky vodní elektrárny, která byla svého času první vodní elektrárnou na kontinentu.

Z nejvyššího bodu této kaskády nás pak již očekával jen sestup zpět dolů, kde jsme se mohli pod posledním stupněm vykoupat. Postupně jsme se pak vraceli loděmi NP zpět do Skradinu, kde nás očekávali u mola přivázané jachty. Ti, kteří nešli do národního parku, strávili odpoledne relaxem na palubě či koupáním v řece na nedalekém koupališti.

Opět jsme si užívali krásného počasí, teplota vzduchu dosahovala ve Skradinu 37°C.

Po večeři jsme se vydali postupně na prohlídku večerního Skradinu, včetně výstupu na pevnůstku, kterou od posledně opět trochu opravili.

img_1658_400img_1669_800img_1675_400_01

Úterý 10.7.2012

Ráno zároveň se snídaní jsme vypluli zpět po proudu řeky Krky,okolo Šibeniku, opět na moře. První koupání nás čekalo v zátoce u ostrova Murter, nedaleko kempu Koširina, jehož část je naturistická. Zde na palubě SILVY přivítali návštěvu, na loď připlaval Jirka z Černošic, který trávil svoji dovolenou s rodinou v kempu a když uviděl "známé" jachty, šel se na ně podívat. Ještě větší překvapení bylo, že to byl známý Mirka, kterého na palubě potkal. Protože nám zátoka u kempu připadala málo romantická, rozhodl jsem o dřívějším vyplutí SILVY na další koupání. SILVA tedy vyplula v pravé poledne a VJEKO zůstalo v zátoce o 30 minut déle, a vyplulo zároveň s obědem. Klidná mořská hladina umožnila ničím nerušené stolování a tak jsme krátce po 14. hodině byli natěšeni na koupání v zátoce u ostrova Žut. VJEKO připlulo jen pár minut po SILVĚ a tak jsme tradičně kotvili poblíž sebe. V zátoce jsme strávili pohodové odpoledne, jen David trochu lamentoval, že není pokrytá signálem 3G. Před 17. hodinou jsme vyzdvihli kotvy a vadali se vstříc dnešnímu cíli, městečku Sali na ostrově Dugi otok. V přístavu jsme zakotvili  po 18. hodině a začali přípravy na večeři. Večeře se podávala jako obvykle v 19.00 hod, ale přeci jenom byla něčím zvláštní. Hned 3 hosté na SILVĚ dnes slavili narozeniny a tak pro ně kuchař Goran připravil narozeninové "dorty". Sice neměl po ruce 3 formy, ale celý problém vyřešil elegantně a na každý ze 2 dortů ozdobně napsal jména všech oslavenců, tedy Saša, Jana a Aleš, já jsem připravil pro každého z nich upomínkouvou čepici jako dárek a mohli jsme jít v čele s kapitánem Antem oslavencům popřát.  Krátká oslava se myslím povedla, na dortech jsme si všichni pochutnali a oslavenci každému nalili šumivého vína na přípitek.

Po večeři se většina hostů vypravila na obhlídku městečka, vzhledem k velikosti místa se poměrně rychle vrátili a na palubě Silvy pak pokračovala oslava narozenin. O půlnoci se oslavující disciplinovaně odebrali z lodi na břeh, tak aby nerušili ty kteří chtějí spát, at již na SILVĚ či na ostatních lodích kotvících v přístavu. Oslava pak pokračovala do brzkých ranních hodin na diskotéce.

Během dne jsme si opět užívali krásného počasí, teploty vzduchu se pohybovaly okolo 33°C a teplota vody dosahovala 28°C.

Středa 11.7.2012

Ráno jsme vypluli směr NP Kornati, který začíná jen pár kilometrů od Sali. SILVA vyplula jako tradičně první a tak jsme z její paluby mohli pozorovat, jak rychle pluje VJEKO pokud na to Dino "šlápne". Z nějakého důvodu chtěl do NP Kornati vplout jako prvý a tak se VJEKO doslova přehnalo okolo SILVY těsně před úžinou znamenající vjezd do NP. Nejprve nás ještě čekala prohlídka skalních útesů přírodního parku Telaščica a tak jsme po chvilce opustili Kornati a pluli podél těchto skalních stěn. Také jsme se přiblížili k místu, ve kterém je jezero Mir, součást PP Telaščica, nejblíže moři. tato nejkratší vzdálenost je jen cca 10 metrů, ale samotné jezero zůstalo našim pohledům skryto za bariérou z kamenů. Když jsme si dostatečně prohlédli útesy, obě lodi se otočily a vydali se směrem na  ostrov Levrnaka. Po připlutí do zátoky SILVA zakotvila na koupání v části zátoky poblíž mola, VJEKO pak na opačné straně zátoky, protože dle domluvy VJEKO dnešní noc stráví na kotvě a hosty bude na břeh přepravovat Dino na motorovém člunu. SILVA pak vyčká až po 15. hodině uvolní molo lodě s jednodenními výletníky a pak se k tomuto molu sama přiváže a zůstane tak přes noc. Den jsme strávili jako obvykle koupáním, projížďkami na kajacích či jen lenošením na palubě. Poté co SILVA přirazila k molu, se Mirek rozhodl zdolat nejvyšší kopec ostrova za plného světla a vyrazil. Ostatní se rozhodli vzhledem k panujícím teplotám šetřit síly na večerní výstup spojený se sledováním západu slunce. Po večeři pak nastal ten správný čas pro tento výstup. První vyrazili Dana s Michalem, kteří si drobný náskok udrželi až na vrchol. Postupně Dino přivážel i hosty z VJEKA a tak v jednu chvíli stoupalo více než 20 lidí. Část z nich však rezignovala na dobití nejvyššího vrcholu a svůj výstup ukončila na nižším z kopců. Většina z nás se však výstupu nezalekla a z prvního vrchulu pokračovala krátkým klesáním přes sedlo na druhý, ten vyšší vrchol. Odtud jsme mohli pozorovat ničím nerušý západ slunce. Naneštěstí  slunce tentokrát zapadlo do oparu nízko nad mořem a tak poměrně početná skupina v čele se Zdeňkem dorazila na vrchol snad 1 minutu po západu slunce. Tomu se říká opravdu smůla. Ted nás již čekal okamžitý sestup, abychom se dostali zpět k lodi ještě za dostatečné viditelnosti.  Po sestupu si řada hostů šla zaplavat do zátoky na protější straně ostrova, kde si v tuto pozdější hodinu vytvořili soukromou naturistickou pláž.  Během večera probíhala na palubách lodí obvyklá zábava, na SILVĚ za doprovodu Lenky hrající na kytaru. Většina hostů pak využila možnosti nočního koupání.

Během dne jsme si opět užívali krásného počasí, teploty vzduchu se pohybovaly okolo 35°C a teplota vody dosahovala až 29°C.

Čtvrtek 12.7.2012

Po snídani obě lodi vypluli ze zátoky na již tradiční vyhlídkovou jízdu NP Kornati, včetně plavby těsně kolem skalních stěn. Před opuštěním tohoto národního parku jsme ještě zakotvili na krátké vykoupání a pak jsme již pluli směrem k ostrovu Zlarin. Mírné moře opět umožňovalo podávání oběda během plavby a tak jsme krátce po skončení oběda zakotvili v zátoce u ostrova Kakan. Po skončení koupání jsme vypluli do Zlarinu na ostrově Zlarin, kam jsme připluli krátce po 18. hodině. Ve Zlarinu se s námi rozloučil David, který si uvědomil, že slíbil, že jako host přijde na svatbu, která se bude konat již v sobotu v Polsku u Baltského moře. Využil tedy místní lodní linky a v 18.45 hod se´vydal lodí do šibeniku a dále pak autobusy do Omiše pro své zaparkované auto.  Nás ostatní však čekala další oslava, tentokrát má narozeniny Roman ze Švýcarska, na SILVĚ. Protože kuchař Goran nemá dnes výrobní kapacity pro přípravu dortu, požádal svého kolegu Zdravka z VJEKA o zhotovení malé narozeninového dortu. Nevím, jako představu mají o malém dortu, ale z toho který připravil se dostalo na všechny z 24 gratulantů. K dortu Roman opět dostal upomínkovou čepici a přání.  Po večeři nás čekalo další sledování západu slunce, tentokrát bez jakékoliv fyzické námahy, stačilo popojít 20 metrů na konec mola a posadit se na lavičku.  Po západu slunce pak probíhala obvyklá zábava at již na palubách či v městečku a jeho hospůdkách.

Během dne jsme si opět užívali krásného počasí, tentokrát jsme krátce zaznamenali i pár mraků,  teploty vzduchu se pohybovaly okolo 32°C a teplota vody dosahovala až 28°C.

Pátek 13.7.2012

Dnes nás čekal jen přejezd mezi ostrovem Zlatrin a ostrovem Šolta, kde nás v přístavu Stomorska čekala poslední noc na lodi.  Se snídaní jsme vypluli a pluli až do zátoky u místa nazývaného Stari Trogir, kde jsme okolo 11. hodiny zakotvili na koupání. Po domluvě s Dinem, který dnes plánoval vytáhnout na VJEKU plachty jsme stanovili odjezd až po obědě. Ve 13.30 hod tedy VJEKo zdvihlo kotvu a vyplulo na moře a posádka zahájila práce na plachtách. SILVA dala VJEKU pár minut náskok a pak i ona vyplula a dala se do stíhání. VJEKO již plulo pod plachtami a tak se SILVA snad poprvé dostala do pozice rychlejší z obou lodí. Z paluby SILVY jsme mohli pozorovat a fotit tuto elegantní jachtu. Když si na VJEKU plachtění dostatečně užili, Dino zavelel skasat plachty, zapnul motor a začal stíhat SILVU. Obě lodi pak společně zakotvili na poslední koupání u ostrova Veliki Drvenik. A pak nás již čekal jen krátký přejezd do Stomorske a poslední, slavnostní kapitánská večeře spojená s rozloučením. Páteční večerní zábava je vždy taková spíše nostalgická, všichni mají v myslích, že zítra již končí a čeká je cesta domů.

Dnes jsme si opět užívali krásného počasí, i jdyž mraků bylo nepatrně víc,  teploty vzduchu se pohybovaly okolo 31°C a teplota vody dosahovala až 27°C.

Sobota 14.7.2012

SILVA vyplula v 5:30 hod, VJEKO ji pak následovalo v 6:00 hod, obě lodi pak připluli do Omiše v 8:00 hod. zároveň se snídaní. A pak nás již čekalo jen vyklizení kajut a cesta domů.