Historie lodi SILVA

22.1.2014

Stručná historie jachty SILVA, která v roce 2014 slaví již 100. výročí.

peet_100_let_208Trabakul SILVA je unikát s kouzlem osobnosti – plovoucí historický exponát. Na chorvatském pobřeží se dochovalo méně než 10 původních lodí typu trabakul, SILVA je z nich největší a jako jediná provozuje okružní plavby, při nichž jsou cestující na lodi i ubytováni.

Loď byla postavena a spuštěna na vodu v roce 1914 v Itálii, jako dřevěná nákladní plachetnice, tradiční jadranský typ lodi trabakul. Tento typ lodi je charakteristický pro Jadran již více než 1000 let.

Během bojů za 2. světové války byla ukořistěna chorvatskými partyzány a po skončení války zůstala jako válečná kořist v Chorvatsku, respektive v Jugoslávii.

Kolem roku 1950 byl do lodi zabudován motor a zhruba 10 let sloužila jako loď osobní, převážela cestující mezi Šibenikem a Skradinem po řece Krka a přes Prokljanské jezero. V té době je pojmenována „Skradin“.

Po vybudování nových silnic v dané oblasti nebyla již lodní přeprava zapotřebí a loď její vlastníci opět upravují na loď nákladní, pro převážení především „sypkých“ hmot – písek, kamení, atd..

Poté, v rámci omezování soukromého podnikání v Jugoslávii, kdy soukromé provozování lodí bylo legislativou limitováno maximálním výtlakem soukromé lodi, následovala nucená odstávka a loď byla 10-12 let mimo provoz.

V roce 1980 ji noví vlastníci přestavují na turistickou obytnou loď a dávají jí jméno SILVA. V roce 1981 ji kupuje, společně se svým strýcem, kapitán Ivan Vukovič. Ponechávají jí jméno SILVA a pokračují v předmětu podnikání – turistické týdenní plavby, kdy na lodi je poskytováno i ubytování a stravování.

Po zhruba dvou letech se kapitán Ivan Vukovič a jeho strýc dohodnou na ukončení společného podnikání a Ivan Vukovič se stává jediným vlastníkem loďi SILVA. Toto jméno lodi ponechává, neboť se rychle stalo zavedenou značkou. S lodí SILVA pokračuje v podnikání v cestovním ruchu. V 80. letech pravidelně vozí na konci sezony i české turisty z CK Sportturist a na těchto plavbách se se Silvou i Ivanem Vukovičem seznámil i ing. Hájek. Zároveň poznává i Ivanova syna Dina, v té době 5-ti letého, který ve volných chvílích navštěvuje tatínka na lodi.

Na konci října roku 1991, během konfliktu v bývalé Jugoslávii a obléhání Dubrovníku, je loď SILVA součástí „Konvoje Libertas“. Jednalo se o humanitární akci, kdy několik desítek civilních lodí, za účasti zahraničních novinářů a politických představitelů Chorvatska, vezlo do obléhaného Dubrovníka humanitární pomoc. Do dubrovnického přístavu Gruž lodě dopluly 31.10.1991, během této plavby byla ze srbské strany vedena směrem ke konvoji „zastrašující“ palba.

V roce 1992 domluví spolumajitel CK NATUR TRAVEL ,ing. Hájek s kapitánem Vukovičem první plavbu pro klienty své cestovní kanceláře. SILVA nejprve vyplouvala z Rijeky na trasy okolo Istrie a kolem ostrovů v Kvarneru, postupně s končícím konfliktem v bývalé Jugoslávii se pak plavby přesouvaly na jih, do Dalmácie. Od roku 1992 tak trvá úspěšná spolupráce a SILVA každoročně pluje se skupinami CK NATUR TRAVEL po Jadranu. V letech 1992-1997 slouží na lodi jako plavčík i Dino, během jedné sezony spolu se svým nejlepším kamarádem Antem.

V roce 1998 kapitán Ivan zakoupí další loď, pojmenuje ji TOMA a Dino se stává (po složení příslušných zkoušek) jejím kapitánem. V roce 2009 spolu uvedou do provozu moderní a luxusní motorovou plachetnici VJEKO, která se ihned zařadí mezi nejlepší lodě své kategorii. Dino opouští kapitánský můstek na lodi TOMA a stává se kapitánem VJEKA.

Na začátku roku 2013 pak kapitán Ivan přenechá, pro velké pracovní vytížení, loď SILVA kapitánu Ante Vukovičovi. Již během roku 2012 byl Ante „pravou rukou“ Ivana a v některých týdnech SILVU vedl i jako kapitán. Jedná se o toho samého Anteho, který na SILVĚ sloužil jako plavčík v 90. letech.

Ante se okamžitě pouští do rekonstrukce kajut, které tak dostávají nový „kabát“ a spoustu užitečných drobností, které zpříjemňují plavbu. Dle reakcí hostů se rekonstrukce povedla.

Rodina kapitánů Vukovičů má více než 120-ti letou tradici námořní plavby.

Loď SILVA je 21metrů dlouhá a 6,5 metru široká, její ponor je cca 2 metry na zádi, na přídi pak něco málo přes 1 metr. Výška nejvyššího stěžně je cca 17,5 metru.

Trup lodi je vyroben z dubového dřeva, nástavby pak ze dřeva smrkového.

Přestože je loď vybavena dieslovým motorem, je stále schopna plavby pod plachtami. Plachty jsou tradiční, bavlněné.

 

lo_silva_552