Ostravsko

2.12.2011

Ostravsko - studijní pobyt v Ostravě a blízkém okolí koncem listopadu 2011.

Ostravsko Ostravsko Ostravsko Ostravsko Ostravsko Ostravsko Ostravsko Ostravsko Ostravsko Ostravsko Ostravsko Ostravsko Ostravsko Ostravsko Ostravsko Ostravsko Ostravsko Ostravsko Ostravsko Ostravsko

Ostravsko je jedním z regionů tak trochu na okraji zájmu turistů jak z Česka, tak ze zahraničí. Hotel Clarion Ostrava se proto ve spolupráci s CK Atis rozhodl uspořádat pro pracovníky cestovních kanceláří dvoudenní studijní pobyt v této lokalitě. Na programu byla nejen krátká, leč náročná prohlídka Ostravy, ale i výlet do Štramberka a sousední Kopřivnice.
Usedli jsme tedy v Praze ve čtvrtek ráno do expresu Odra, abychom za cca 3,5 hod. pohodlné jízdy vystoupili v Ostravě. Tramvají jsme pro nás zcela "neznámým prostorem" odjeli do hotelu Clarion, který se nachází v těsné blízkosti hokejové ČEZ Arény. Následovalo ubytování a přivítání - Havířskou vlajkou (dvousložkový nápoj z Fernetu a Zelené), doplněnou chlebíčkem s vynikající škvarkovou pěnou. Následoval chutný oběd a nástup do přistavených autobusů.
Nejprve jsme odjeli do areálu Národní kulturní památky v Dolní oblasti Vítkovic. Do průmyslového areálu, kde jsou již dnes odstavené a uzavřené objekty dolu, koksovny, vysoké pece a plynojemu. Tato oblast je v současné době upravována a rekonstruována a od března 2012 by měla být zčásti otevřena veřejnosti. Výtah vyveze návštěvníky jako "vsázku" na vysokou pec, v plynojemu bude velká koncertní síň. Prošli jsme, vyzbrojeni přílbami, celou tuto oblast, obdrželi jsme fundovaný výklad k jednotlivým objektům.
Poté jsme odjeli do centra Ostravy k Nové radnici a výtahem vyjeli na nejvyšší českou radniční věž, z které byl, i přes částečný smog, pěkný rozhled po městě. Velmi příjemně bylo v radniční kavárně u teplého grogu či svařáka. Již za šera a tmy jsme se vydali autobusem do slezské části Ostravy, do Landek Parku, kde je rozsáhlé Hornické muzeum.
Po návratu do hotelu následovala večeře a odjezd na večerní okružní prohlídku celé Ostravy. Tak jsme poznali několik dalších ostravských radnic (Ostrava vznikla historicky splynutím cca 30 vesnic a městeček), projeli jsme okolo stadionu na Bazalech a jízdu ukončili ve Stodolní ulici. Byl ovšem čtvrtek a většina zdejších barů a restaurací byla poloprázdná.
V pátek po snídani již na nás opět čekali autobusy a okolo ostravského letiště Mošnov jsme dojeli do městečka Štramberk, které symbolizují dvě pamětihodnosti - Štramberská trúba, věž bývalého hradu umístěného nad městem a Štramberské uši, perníková pochoutka patentovaná výhradně pro toto město. Vyšlapali jsme k věži, nakoupili "uši", popili trochu grogu a odjeli do sousedního města, do Kopřivnice. Zde jsme si prošli tovární muzeum vozidel - osobních a nákladních aut, motocyklu a letadla, vše se značkou Tatra. Jsou zde nádherné exempláře historických vozidel, jak osobních, tak třeba hasičských a závodních, vozidla která díky Hanzelkovi a Zikmundovi proslavila naši zemi, ale venku je k vidění i předchůdce Pendolina, tatrovácký motorový vlak.
Pak už zbývala pouze cesta do hotelu, oběd, poděkování vedení a personálu hotelu za vynikající péči a podané informace. Lze konstatovat, že po otevření prostor průmyslového muzea ve Vítkovicích se Ostrava stane, zejména ve spojení s Hornickým muzeem a muzem Tatry v Kopřivnici zajímavým místem turistických výletů, zejména pro milovníky technické historie.     
Domů nás odvezl za cca 3 hodiny vlak Pendolino a pak ještě kousek příměstská souprava Elefant. Za pouhých 38 hodin výletu jsme měli možnost poznat další zajímavou část naší republiky.